Khamis, 25 Oktober 2012

Cipta Sejarah vs Pengorbanan Terindah




Apa khabar semua? Dah ramai yang balik ke kampung halaman?? Selamat pulang ke kampung halaman masing-masing dan selamat berhari raya. Kejap je dah raya kan? Asyik duk berangan je, tak sedar masa berlalu dengan pantasnya. Bila sebut pasal berangan ni saya teringat la cerita Fatin Liyana. Siapa yang tak kenal FL?? Aik..xde.. Memang la. Saya kenal dia pun sebab saya Blogger. Dia antara Blogger Terhebat abad ini tau!

Cerita pasal angan2 ni saya teringat pasal angan-angan saya yang sama macam dia juga. Kami ada persamaan tau!!! Boleh baca cerita FL di SINI yer..




Dulu saya pun berangan nak jadi covergirl Majalah. Saya isi borang peraduan banyak kali dah. Tapi bila nak hantar je selalu tak jadi nak pos? Sebab apa?? Sebab saya tak YAKIN dengan keupayaan diri saya sendiri. Saya rasa saya tidak CUKUP CANTIK dan BERGAYA untuk menghiasi muka majalah.

Tapi ntah macam mana dapat peluang terpijak boleh dapat terus test shoot tanpa isi borang peraduan pun. Nak tahu macam mana saya dapat??  boleh baca cerita saya DI SINI. 


Saya belum merasa lagi jadi covergirl. Tapi pernah berprluang menghadiri test-shoot. Tapi tak terpilih nak jadi penghias muka depan majlah tu..huhuhu...Mungkin  saya kena kurus lagi la kot?? Tapi sebab berangan jugak la..muka saya dapat masuk gak kat majalah. Walaupun bukan covergirl. Jadi la kan??




Nak baca cerita boleh klik LINK INI dan cerita pasal pergi test shooting DISINI


Pernah dengan tentang HUKUM TARIKAN?? Tak pernah?? Erm.. Law of Attraction?? Tak pernah jugak?? Sedihya. Yelah...mesti sebab anda jarang membaca kan. Tak pun anda semua suka membaca tapi..bahan bacaan anda adalah sekadar majalah hiburan semata-mata. Rugi besar tau!!!

Saya bukan nak mendabik dada yang saya bijak dan pandai. Ramai lagi yang lebih bijak pandai dari saya. Tapi saya terlalu CINTAKAN ILMU. Kalau datang rumah saya, anda boleh lihat deretan buku-buku ilmu pelbagai genre menghiasi bilik dan ruang tamu saya. Ruang yang ada tak cukup samapi dalam kereta pun melambak-lambak buku saya.

Ok, berbalik pada topik asal semula ye. Saya hanyalah insan biasa sahaja. Bukan artis atau selebriti popular. Tapi saya seorang yang sangat KUAT BERANGAN. Bukan angan-angan Mat Jenin tau! Apa yang saya angankan, selalunya saya akan dapat.

Saya pernah berangan nak jadi pelajar yang pandai. Jadi, saya ubah diri saya daripada seorang yang pemalas kepada seorang yang lebih rajin. Kalau orang tanya apa rahsia saya sehingga saya menjadi Pelajar Terbaik SPM tahun 1997 di Sekolah Agama Menengah Hisamuddin Sg. Bertih, apakah saya jawab? Saya tiada rahsia pun. Sebab semua rahsia tu tokoh-tokoh motivasi terkenal dah beritahu. Boleh cari dan google ye. Saya mendapat keputusan cemerlang yang saya sendiri tidak jangka. Saya mendapat 6 Agregate dengan 8A1 untuk subjek Bahasa Melayu, Matematik, Pendidikan Syariah Islam, Pendidikan Al-Quran dan Hadis, Ekonomi Asas, Bahasa Arab Tinggi, Bahasa Arab Komunikasi dan Sains. Subjek Sejarah saya dapat A2 dan Bahasa Inggeris saya mendapat gred 4.

Keputusan SPM saya menggemparkan pihak sekolah. Ini kerana saya bukan pelajar harapan sekolah yang dijangka akan mendapat keputusan cemerlang. PMR tahun 1995 pun saya hanya dapat 5A, 3B dan 1C sahaja. Subjek Bahasa Melayu, Kemahiran Hidup, Pendidikan Islam, Sejarah dan Geografi. Untuk subjek Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris saya mendapat keputusan B. Bahasa Arab saya dapat C. Teruk kan?

Tapi macam mana SPM Tahun 1997, saya boleh dapat Bahasa Arab Komunikasi dan Bahasa Arab Tinggi dengan keputusan cemerlang dan diiktiraf pelajar terbaik subjek tersebut? Kuncinya dalah USAHA. Semasa Tingkatan 4, kami pelajar SAMHSB bakal menduduki Sijil Menegah Agama (SMA). Semua subjek dalam Bahasa Arab. Nak menjawab pun kena dalam Bahasa Arab.

Saya panik tau. Sebab saya ini tak pandai langsung Bahasa Arab. Semasa menjawab peperiksaan PMR untuk subjek Bahasa Arab saya memang tak boleh jawab. Pastu kena buat karangan. Saya hanya hafal karangan pergi ke Zoo sahaja. Kerana masa di dalam kelas, karangan yang Ustaz ajar adalah karangan pergi Zoo dan saya hanya hafal tanpa faham maknanya.

Bila keluar soalan PMR, saya tengok soalan yang keluar bukan soalan pergi lawatan ke Zoo. Saya memang tak tahu nak buat karangan. Jadi saya pun bantai je buat karangan zoo jugak. Memang kelakar sebab saya tak menjawab soalan. Tapi daripada saya hantar kertas kosong. Baik saya buat je apa yang saya tahu.

Memang saya buat Solat Hajat agar lulus jugak. Saya tak mahu kalau dapat F dan Gagal. Tapi rezeki saya. saya dapat C. Sukur sangat! 

Orang kata tingkatan 4 adalah musim bulan madu. Tapi pada saya tidak. Saya berubah menjadi pelajar yang rajin kerana saya ada IDOLA. Siapa idola yang saya minat masa tu? Tentulah lelaki. Dia pelajar yang pandai dan dedikasi. Orangnya hensem pada mata saya. Tapi apa yang paling saya suka adalah dia BIJAK dan berkepimpinan. Semua guru suka dia. Saya rasa dia memang ramai peminat kot masa kat sekolah. Abang senior saya tu adalah abang rakan baik saya. Siapa dia?? Nama beliau saya rahsiakan. Tapi orang terdekat dengan saya tahu siapa dia.

Saya berubah sebab saya nak jadi macam dia. Saya suka dia sebab dia baik, pandai, hensem dan.....banyak lagi la. Kang saya puji lebih-lebih suami saya Mr.RH cemburu pulak kan? Hehehe. Saya berubah masa Tingkatan 4 sebab saya menyesal sangat tak belajar rajin-rajin semasa tingakatn 1,2,3. 

Pada masa itu Cikgu Matematik kesayangan saya Cikgu Aminuddin selalu beri nasihat begini.

"PMR bukan penentu keputusan SPM awak. Kalau awak dapat keputusan yang kurang baik semasa PMR, bukan bermakna awak gagal SPM nanti"

Kata-kata itu juga menjadi pendorong agar saya berusaha lebih gigih. Semasa Tingkatan 4 saya menjadi pelajar terbaik keseluruhan dengan mendapat 11 Agregate. Pelajar terbaik PMR 95 pun kalah tau. Saya pun tak percaya yang saya boleh tempa sejarah itu. Saya sangat berterima kasih kepada semua guru-guru yang banyak membantu saya.

Saya akui tanpa dorongan dan bimbingan guru saya dulu, tak mungkin saya berjaya hingga hari ini. Semuanya kerana mereka. Dulu saya sangat rajin membuat kerja rumah @ homework. Kadang-kala saya buat latih tubi di dalam buku rujukan yang saya beli sendiri dan kemudian saya minta guru saya semak. Jadi guru-guru saya pun kena buat kerja tambahan la sebab nak semak tugasan saya. Tiap-tiap hari saya buat macam tu tanpa jemu. Tapi tukar-tukar subjek la. Saya buat jadual belajar sendiri, nota peta minda sendiri dan latihan sendiri tanpa cikgu suruh. Itu la kot rahsia saya. Study SMART!

Saya bukan seorang yang sangat rajin. Tetapi saya bijak membahagikan masa untuk belajar, menjada adik2 saya yang 7 orang tu dan buat kerja kat rumah. Saya ada jadual saya sendiri. Ibu bapa saya tak pernah buatkan untuk saya. Untuk pengetahuan semua, ibu bapa saya dulu tidak pernah bersekolah kerana desakan hidup. Keluarga mereka susah dan tak mampu nak sekolahkan meraka. Ibu bapa saya hanya bekerja biasa sahaja keran tiada kelayakan. Gaji pun kecil jer. Tapi mereka mampu sekolahkan kami dan besarkan kami adik beradik. 

Sebenarnya, untuk kita berjaya ini bukan mudah. Tetapi untuk gagal pun bukan payah. Pilihan itu ada di tangan kita. Saya telah buat pilihan yang tepat dahulu. Saya bersyukur kerana ramai orang menyokong dan membantu saya mencipta sejarah itu. Menjadi pelajar cemerlang adalah idaman semua pelajar. Mempunyai anak yang bijak dan cemerlang adalah impian semua ibu bapa. Mempunyai pelajar yang cemerlang adalah impian guru-guru. Impian saya untuk menjadi Pelajar Terbaik SPM tahun 1997 seperti idola saya, telah tercapai. Syukur padamu Ya Allah atas segala nikmat yang telah diberikan selama ini.

Terima kasih kepada kedua ibu bapa saya, adik beradik saya yang banyak berkorban demi kejayaan saya. Terima kasih kepada semua guru-guru yang saya kasihi keran mendorong saya dan membantu saya menjadi pelajar yang cemerlang. Terima kasih kepada semua sahabat saya yang menjadi peneman setia ketika belajar dulu, menjadi pendorong bila saya lemah dan menghulurkan tangan untuk saya bangun ketika saya jatuh dulu. andalah sahabat saya dunia dan akhirat. saya sayang kalian semua kerana Allah. Moga Allah sentiasa melimpahkan rahmatnya pada kalian semua.

Sempena Hari Raya Aidil Adha ini, marilah kita sama-sama menghayati pengorbanan semua insan disekiling kita yang telah banyak berkorban segala-galanya demi kita. Jangan lupa ucapan terima kasih, pelukan dan ciuman mesra untuk orang tersayang yang telah meyokong kita semasa susah dan senang. 

Islam mengajar kita supaya menjadikan pergorbanan sesuatu yang berharga sebagai penyaksian dan pembuktian kepada aqidah kita demi untuk kebahagiaan dan keselamatan hidup di dunia dan akhirat. 


Firman Allah s.w.t. :


Maksudnya :

“Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada nabi-nabi yang terdahulu, daripadamu, demi sesungguhnya jika engkau (dan pengikut-pengikutmu) mempersekutukan (sesuatu yang lain dengan Allah) nescaya akan tetap gugur amalanmu, dan engkau akan tetap menjadi dari orang-orang yang rugi.” 


Orang yang berjaya sebenarnya ialah orang yang melakukan pergorbanan, sanggup berkorban masa, wang, jiwa raga, kepentingan diri, tenaga, fikiran, perasaan dan sebagainya kerana kejayaan dan kecemerlangan tidak datang menggolek, sebaliknya tanpa pergorbanan seperti pelajar akan gagal, pentadbir akan kecewa, pemimpin akan bermusuhan, ulama akan dicaci, masyarakat dan rumahtangga hancur, kampung halaman purak peranda dan negara akan terus dijajah. Pelajar perlu berkorban lebih masa untuk beribadah, berjaga malam dan mentalaah buku. Begitu juga sebagai isteri, suami, ibu, ayah dan lain-lain. Tentu banyak pengorbanan yang dilakukan. Ia pengorbanan yang TERINDAH yang pastinya ada ganjaran buat kita sebagai bekalan ke sana.


Renungilah firman Allah dalam ayat 133-134 surah Ali ‘Imran :

وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ

Maksudnya : 

"Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa; Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik. "  
( Surah ali – Imran : 133-134 )
 
“Dan bersegeralah kamu kepada mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat keampunan dari Tuhan kamu, dan mendapat syurga yang bidangnya luas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang bertakwa. Iaitu orang-orang yang menderma hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang dan ingatlah Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.”

Jelaslah kepada kita akan falsafah, hikmah dan kepentingan pergorbanan dan juga yang akan kita dapat pada hari raya Aidil Adha ini, mudah-mudahan kita akan dapat mengamalkan dan menghayatinya dalam kehidupan kita demi kebaikan kita di dunia dan di akhirat.




p/s: Paling cipta sejarah sebab dapat masuk TV la. Best sangat2!! Hehehe...Selamat Hari Raya Aidil-Adha buat semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)