Khamis, 30 Mei 2013

Celik Hati ♥ Prof. Dr. Muhaya ♥

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, dalam kesibukan harian dengan kelas dan sesi lawatan, menyemak kertas ujian dan tugasan, saya masih sempat untuk memenuhi undangan dari penerbit Celik Hati +Shadiya Abbas untuk menjadi tetamu/panel jemputan program Celik Hati, TV9 bersama idola saya Prof. Dr. Muhaya.

Saya menerima panggilan daripada sahabat saya pada hari isnin 20 Mei 2013 yang lalu. Saya pernah mengusulkan kepada beliau berkenaan penambahbaikan program itu. Saya merupakan salah seorang penonton setia program Celik Hati yang bersiaran setiap hari Khamis jam 9.30 -10.00 malam. Waktu siaran selama 30 minit dirasakan tidak cukup. Rasa tak puas nank dengar tips dan inpirasi daripada Prof. dr. Muhaya. Saya turut mengusulkan agar Prof bersiaran dengan panel jemputan. Barulah program nampak lebih interaktif dan dinamik. 

Sewaktu panggilan telefon, saya turut mengusulkan lagi cadangan tersebut. Siapa tahu sahabat saya mengusulkan cadangan tersebut kepada boss nya. Hasil mesyuarat bersetuju dan tak sangka saya pula yang dipilih untuk bersiaran bersama Prof Dr. Muhaya semasa episod yang ke-8 dengan topik " Kita berbeza tetapi serupa".

Memang agak kelam kabut kerana on-call pada hari Selasa, dan program akan bersiaran pada hari khamis. Mula la kelam kabut saya nak cari baju apa yang sesuai..tudung apa yang sesuai. Kot-kotlah ada kawan-kawan yang buka butik nak sponsor saya malam tu ?? Kawan-kawan memang sporting. Ramai nak sponsor baju & make-up. Make-up tak payah nak risau sebab sebelum masuk studio memang akan di 'make-up' kan.  Boleh lah feeling ala-ala selebriti gitu. hehehe..



Sebelum On-Air

Sebelum ke udara, kami diberi sedikit mukadimah dan arahan daripada pihak produksi. Dimana kamera, apa nak buat dan sebagainya. Saya dah tak gusar sangat kali ini. Sebab dah ada pengalaman sedikit. Dah tak hairan kalau muka nampak besar..sebab dah tahu memang kalau depan TV kita nampak besar 30% daripada sebenar. 


sebelum on-air....

Sebenarnya kami tiada skrip malam itu. Prof pun kata beliau tidak suka skrip. Apa yang beliau kongsikan sememangnya daripada hati. Saya pun sebenarnya tak sempat nak tengok soalan yang diemelkan kepada saya. Sampai sahaja di studio saya minta sahabat saya cetak RO..running order...boleh lah bersedia sedikit.  Sebelum program on-air, Prof Dr. Muhaya mengajak kami sama-sama membaca Surah Al-Fatihah dan niatkan di dalam hati semoga apa yang kami lakukan ini semata-mata ibadah kepada Allah dan memdapat keberkatanya. Subhanallah.. Hati saya betul-betul tersentuh. Betapa hebatnya insan yang duduk di sebelah saya. 

Sebelum betul-betul on-air, kami panel jemputan iaitu saya dan Ustaz Nordin (ex-Raihan) berbincang sesama sendiri dan berkongsi apa yang akan diperkatakan kepada audiens. Konon-konon testing la dulu. Sampailah apabila pihak produksi minta kami bercakap..kami ingat dah nak mula ke udara..Rupa-rupanya test mikrofon dulu. 

Itu antara a moment yang indah ketika bersiaran secara langsung. Walaupun kami testing sebelum on-air, apa yang terjadi ialah, apa yang kita cakap masa testing tu lain daripada apa yang kita kongsikan bersama audiens (penonton) bila program ke udara. 



Semasa ke udara secara langsung

on air..

on air..

 dan on air..
.
.
.
.


Akhirnya... tamat siaran...


..kandid..


Kenangan indah saya bersiaran secara langsung bersama Prof Dr. Muhaya



Sekejap sangat masa berlalu. Rasa macam mimpi pun ye jugak. Alhamdulillah... Malam itu saya relaks sangat. Memang tiada langsung skrip. Hanya ada apa yang saya skripkan di minda saya. Saya kongsikan ilmu yang ada, pengalaman sendiri dan juga pengalaman kawan-kawan. Tapi memang rasa tak puas..

Bukan saya sahaja rasa sebegitu..penonton yang lain pun minta agar program dipanjangkan ke 60 minit atau 1 jam. Moga-moga pihak penerbitan dan produksi akan memanjangkan waktu siaran program ini di masa akan datang.


diantara komen daripada penonton dari FB Prof. Dr. Muhaya




Sesi fotografi

kami..

dan kami.. 

dan kami..


dan kami bersama penerbit Shadiya Abbas




Seronok berborak dengan Prof. dan suaminya



kami sahabat baik..insyaallah sahabat dunia akhirat



Antara komen-komen di FB saya






Terima kasih kepada semua penonton Celik Hati  ♥ TV9 malam itu. Terima kasih kepada sahabat saya Shadiya Abbas atas peluang keemasan yang diberikan. Saya sangat terharu kerana diberi kepercayaan untuk muncul secara live di TV9 bersama idola saya Prof. Dr. Muhaya. Ibarat mimpi menjadi realiti, impian saya terlaksana dengan izin Allah SWT. Syukur ya Allah, saya berjaya dan tidak gugup malam itu. Semuanya dipermudahkan olehNya.  Terima kasih juga kepada sahabat saya Nurul Hana Mokhyi yang sudi menjadi perunding imej dan pembantu peribadi (bajet macam selebriti ada PA). Terima kasih kerana sponsor busana yang indah. Terus jadi hadiah pulak tu. Memang dah lama saya cari busana putih yang indah seperti itu. Tak sangka pulak sahabat saya hadiahkan. Terima kasih  Hana kerana menemani saya. Akhirnya, dia dapat juga bertemu dan bergambar bersama Prof. Muhaya. Untuk makluman, suami saya tidak dapat menemani saya malam itu kerana terlibat dengan program Solat Hajat di sekolahnya. Kalau dia ada mesti lagi seronok!!! ♥♥♥



p/s: tak salah kita mempunyai impian dan berangan-angan.. mana tahu ada rezeki Allah beri..jadi REALITI yang penting kita kenalah CELIK ♥ HATI !! 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)