Jumaat, 3 Januari 2014

Monolog #41 : Anak Kecil Merenung Masa Hadapan






Cuti persekolahan telah tamat. Bermula 02.01.2014 semua anak-anak telah kembali bersekolah. Teringat semasa saya kecil, waktu nak ke sekolah adalah waktu yang paling saya nanti-natikan untuk bertemu kawan-kawan. Walaupun mempunyai adik beradikyang ramai dan boleh bermain bersama mereka, saya sebenarnya lebih suka bermain dengan kawan-kawan saya. 


Benarlah kata ilmuwan, bahawa semasa fasa awal kanak-kanak yang berumur antara 7-16 tahun, anak-anak kita lebih senang dipengaruhi oleh rakan-rakan berbanding ibu bapa. Anak-anak kita lebih mudah mengikut apa yang kawan mereka buat berbanding apa yang ibu bapa suruh. Oleh itu, amatlah penting bagi ibu bapa untuk mengenal kawan baik anak-anak mereka. 


Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud:

“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”


Semalam, saya menunggu suami saya di sekolah beliau, saya terpandang pada seorang anak kecil yang sedang duduk termenung. Mukanya nampak sedih dan sayu. Dia bersendirian. Melihat kawan-kawan yang lain bermain. Saya perhatikan apa yang dia lihat. Saya melihat dari kanta anak kecil itu. 



"Alangkah seronoknya mereka. Betapa gembiranya mereka. Segalanya serba baharu. Beg, kasut, baju dan semuanya baharu. Sedangkan saya...erm..beg ini pun dah 3 tahun tak berganti. Baju yang saya pakai pun dah 2 tahun saya pakai. Yang koyak dah dijahit dan ditampal. Dah agak lusuh. Baju kawan warnanya putih. Cantik dan bersih. Baju saya dah kusam..warnanya pun dah bertukar kelabu. Putihnya kasut kawan. Saya renung kasut yang saya pakai dah lusuh. Dah berjahit 3-4 kali pun. Teringat gigihnya ayah jahit kasut sekolah saya. Saya faham, ayah tak mampu nak belikan yang baru. Selagi boleh dibaiki dan muat lagi, saya pakai juga. Tak sanggup nak minta ayah ganti yang baru sebab saya kasihan melihat ayah bekerja siang dan malam untuk mencari rezeki buat kami 8 beradik."




Terus hati saya menjadi sayu dan mutiara jernih menitis ke pipi.



Saya merasakan inilah yang bersarang di hati anak kecil itu. Jauh di sudut hati kecilnya merintih.. Tiada sesiapa yang tahu apa yang dia alami. Hanya mereka yang pernah mengalaminya tahu apa yang dia rasakan. Saya percaya ibu dan ayahnya telah mencuba memberikan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Tetapi kerana kesempitan wang dan kenaikan taraf hidup yang melampau, benar-benar menghimpit rakyat marhaen. Apatah lagi bagi mereka yang bergaji kecil. Bukan tidak berjimat, bahkan telah berjimat sehabis mungkin. Bukan tidak bersyukur atas nikmat yang ada, tetapi terkilan dan merasa tertindas.










Mungkinkah pihak pemerintah melihat keperitan dan kesengsaraan yang kita hadapi melalui kanta anak kecil yang tidak punya apa-apa seperti adik ini. Sewaktu saya kecil dahulu memang susah. Kerana kesempitan hidup saya berusaha lebih dari kawan-kawan lain yang memiliki segala yang saya tiada. Saya berfikir sendiri..merenung masa depan sendiri. Bagaimana saya mampu mengubah nasib keluarga saya? Ianya bermula dengan impian dan memasang angan-angan. Imaginasi yang  tiada batasan!










Saya masih teringat, di saat kawan-kawan yang lain boleh bergembira dan bermain, saya membantu nenek saya membuat bermacam jenis kerepek dan kuih tradisional. Semua saya dah pernah buat.. Kerepek pisang pelbagai jenis, kerepek ubi, bahulu gulung, bahulu cermai, cakar ayam, sagu dan macam-macam lagi. ada zaman itu bukan mudah nak pasarkan produk seperti hari ini. Saya menjualnya di sekolah dan hantar ke kedai-kedai. Hikmahnya adalah, Allah hendak mengajar saya ilmu keusahawanan dan perniagaan.

Di kala kawan-kawan yang lain dihantar ke pusat tuisyen, saya belajar sendiri di rumah. Bukan mudah nak belajar di rumah dengan adik-adik lain yang ramai. Suasana dalam rumah yang meriah dengan gelak tawa mereka, menyebabkan sya tidak boleh fokus untuk belajar sendiri. Tetapi saya mengambil inisiatif untuk belajar sewaktu mereka semua tidur. Saya bangun seawal pagi dan belajar sendiri. Sebelum masuk kelas saya akan buat nota - nota kecil dan mengambil point-point penting daripada buku teks yang saya baca. Jadi, semasa waktu kelas saya hanya fokus pada apa yang saya tak faham dan kan tanyakan pada cikgu saya. Itulah cara saya belajar.


Saya bukan pelajar yang dilahirkan genius. Tetapi saya berusaha untuk menjadi pelajar yang SMART. Saya fokuskan segala usaha untuk berjaya dengan cuba berimaginasi yang saya telah berjaya mendapat apa yang saya impikan. Malah sebelum tahu keputusan peperiksaan, saya dah bayangkan awal-awal yang saya akan dapat No.1. Siapa sangka ianya jadi realiti?? Tiada yang mustahil bagi Allah. Dia beri apa yang kita mahukan. Kan Allah Maha Berkuasa dan Maha Memiliki segala-galanya di muka bumi ini, baik di langit ataupun di bumi.Itulah sekolah kehidupan saya.










Untuk berjaya di dalam hidup tidaklah payah kalau kita tahu potensi diri kita. Jika kita kenal diri kita dan sentiasa berusaha mengatasi kelemah diri, saya percaya kita boleh berjaya seperti orang lain. Malah, mungkin lebih berjaya dari orang lain. 

Dari kecil memang saya belajar reset minda saya sendiri. Tiada siapa yang mengajarkan ilmu motivasi kepada saya. Pada masa itu, tak ramai pakar motivasi seperti hari ini. Tetapi saya termotivasi bila melihat kepayahan nenek saya, ayah saya dan ibu saya bekerja demi meneruskan kehidupan. 

Motivasi terunggul saya adalah Tiada yang Mustahil bagi Allah. Kita hendaklah sentiasa bersangka baik dengan Allah kerana mampu memciptkan apa sahaja. Dan hanya Allah sahaja tahu apa yang terbaik untuk hambanya.









Kita kena selalu ingat bahawa Allah sentiasa Wujud!!














Hakikatya, kita memang boleh berjaya. Kejayaan pertama kita adalah kita telah lahir ke muka bumi ini.  Kita dipilih oleh Allah untuk hidup dan menjadi khalifah. Ingatlah tujuan hidup kita hanyalah sebagai hamba kepada tuhan kita iaitu Allah. Kita perlu tahu apa yang kita mahukan di dalam hidup dan apakah makna hidup ini. Bilamana kita meletakkan Allah lebih besar dan takut serta tunduk hanya pada Allah sahaja, sekalian makhluk menjadi kecil dan akan tunduk pada kita. Letakkan Allah sebagai segala-galanya. Ingatlah Allah sentiasa baik waktu kita senang mahupun kita rasa sukar. Insya allah hati kita akan lebih tenang dan bahagia. 


Cukuplah Allah bagi ku...


 Insya Allah.. semuanya pasti OK!




1 ulasan:

  1. as salam najah, ini tentang diri najah ye..terharu pula baca..besar hikmahnya dgn apa yg berlaku dalam kehidupan kita ini kan..susah dan senang..semuanya ujian, untuk lihat sejauh mana kesabaran..berkat kesabaran dan keyakinan yg tinggi..hasbiallah wa ni'mal wakil..pantas najah dimurahkan rezeki utk sambg belajar ke peringkat lebih tinggi x lama lg ni..Alhamdulillah :)

    BalasPadam

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)