Rabu, 30 Mac 2016

Cerita dari Paris # 3: Tiket Hilang





Bismillah


Sebelum pulang ke Liverpool, saya dan tuan suami bercadang untuk meninjau kawasan sekitar Paris. Masa yang masih ada jangan dilepaskan berlalu begitu sahaja.

Lagipun masih banyak tempat menarik sekitar Paris yang belum sempat dikunjungi. Pelan asal percutian di Paris banyak yang tertunda dan terbatal. Ini kerana, ada konflik antara tuan suami dan saya.


Tuan suami tidak setuju dengan rancangan saya. Banyak pelan perjalanan yang bertukar dan saya jadi sedikit kecil hati dengan beliau.

Urusan pembelian tiket, tempahan hotel sehingga pelan perjalanan memang diserahkan sebulatnya kepada saya. Memang saya lebih mahir dengan teknologi ICT dan boleh mengurus perjalanan dengan baik.


Tetapi, mungkin kerana rasa ego seorang suami dan lelaki agaknya maka tuan suami pun nak 'bersuara'. Bulan madu kami di Paris penuh dengan adegan drama. Macam dalam sinetron pun ada.

Ok. Berbalik semula kepada tajuk cerita kali ni tentang tiket yang hilang. Tuan suami saya memang agak degil. Mungkin juga ego tak mahu dengar pendapat isteri yang 'bijaksana'.

Sewaktu jalan-jalan di sekitar Grand Palais, saya sarankan agar kami balik melalui stesen keretapi yang lain. Bukan di stesen yang kami turun sebelum ini. Hati kecil saya tergerak begitu. Rasa tak sedap hati mungkin.

Ada pasar barangan antik di persisiran terusan




Saya terus merakam video dan gambar sepanjang perjalanan kami. Tuan suami memaksa untuk segera pulang ke hotel sedangkan memang sudah tentukan sejak awal bahawa selewat-lewatnya sebelum jam 11.45 pagi kami akan bergerak ke stesen keretapi.

Tetapi dia tetap degil. Risau semacam. Geram dibuatnya. Sampaikan saya pun kecil hati dengan dia. Jadi, saya menyuruh tuan suami jalan dahulu. Sejauh 200 meter dia meninggalkan saya di belakang. Tapi saya relaks. Sempat rakam gambar dan video lagi.


Walaupun dalam hati berkata "Degilnya suamiku. Orang cakap tak mahu dengar. Pendapat dia je yang betul". Bisik hati kecil saya.


Sampai di stesen yang tuan suami mahu kami pergi tu, ketika nak turun stesen keretapi tersebut tuan suami mencari-cari tiket kepunyaannya. Tiket itu tiada dalam simpanan dia.


Di stesen Metro ini baru sedar tiket hilang.


Saya terus senyum. Dalam hati berkata "Kan dah dapat kifarah nya. Tu la, membebel kat kita suruh simpan tiket betul-betul tapi dia sendiri cuai."

Saya tenang sahaja sambil katakan dia "Macam mana ni, duit euro yang ada dalam tangan kita dah tinggal berapa sen sahaja?"


Muka tuan suami memang cuak dan risau. Mungkin juga rasa bersalah. Buntu. 
Sebaliknya saya pula tersenyum. Kelakar pulak tengok dia kalut semacam.

Astagfirullah hal 'Azim.


Kesian pun ada. Tapi dalam hati nak gelak sebenarnya. Itulah bahagian untuk orang yang ego, degil dan keras kepala. Allah beri ujian cash. Harga kedegilan suami saya €24.80. Tiket hilang itulah harga untuk membayar kedegilan dan egonya hari itu. 



Ini tiket saya. Inilah rupa tiket yang hilang itu.




Harap dia belajar sesuatu. Saya pun sebenarnya dapat belajar sesuatu. Tapi memang ada hikmah kenapa tiket dia hilang. Boleh rujuk video sebelum ini tentang Serangan di Paris.



Wallahua'lam.
Allah lebih mengetahuiSegala-galaNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)