Isnin, 4 April 2016

Ini Jihad Kita #1 : Akhlak itu pakaian MUSLIM.






Perniagaan juga suatu jihad kita di muka bumi Allah. Jihad ekonomi. Apatah lagi jika perniagaan kita itu kita niatkan untuk mencari redha Allah. Ia juga dikira sebagai ibadah.




Sebagai salah seorang pengusaha dan pembangun jenama Tinanaja e-Boutique saya wajib jadikan kisah ini satu IKTIBAR buat saya dan rakan niaga saya Maya Che Ros yang juga membangunkan jenama Maya Apparel. Jadikan perniagaan kita sebagai ladang kita mengumpul pahala. bukan sebaliknya.


Jangan kerana ingin mengaut untung dunia kita bangkrup di akhirat sana. Peniagaan kita WAJIB PATUH SYARIAH. Bukan sahaja dari segi produk yang dikeluarkan. Tetapi pengurusan dan pemasaran juga wajib patuh syariah. Belajar tentang silaturrahim marketing daripada tuan guruShamsuddin Kadir. Banyak belajar daripada pencetus inpirasi Prof Dr Muhaya dan juga pemilik Modest Culture agar produk kita selari dengan suruhan dan larangan Allah. Ramai lagi pengusaha di luar sana yang turut mengamalkan konsep patuh syariah dalam perniagaan mereka. Carilah ilmu tersebut.


Maaf, saya bukan ingin membuat provokasi. Tetapi saya rasa bertanggungjawab dengan apa yang terjadi. Sebagai salah seorang khalifah di muka bumi, saya turut rasa kesal, marah dan kecewa. Saya tak mahu turut dapat saham sama. Alhamdulillah, saya memang tak pernah memiliki jenama tersebut. Kerana secara peribadi (pendirian saya sendiri), jenama tersebut tidak patuh syariah. Maaf.



pendirian tuan Hasrizal.


Wallahuaa'lam.


Mungkin masyarakat kita terlalu terbuai dengan keasyikan dunia. Terlalu berbangga dengan JENAMA. Terlalu asyik dan taksub dengan artis pujaan mereka. Nauzubillahi Min Zalik.


Sama-sama kita ingatkan diri bahawa JENAMA bukan jaminan ke syurga. Pertimbangkan soal adab, akhlak dan tatasusila kita sebagai MUSLIM. Sungguh saya jadi sangat MALU dengan rakan-rakan yang belum ISLAM bilamana melihat video yang sedang viral kini. Inikah IMEJ seorang Muslim? Seharusnya kita menjadi contoh terbaik umat Nabi Muhammad SAW. Jaga adab dan keperibadian kita.

Subhanallah.

Akhlak itu pakaian MUSLIM.

Wallahua'lam.
Allah lebih mengetahui segala-galanya.

From Liverpool with Love heart emoticon heart emoticon heart emoticon
Safinatunnajah Ahmadi
Pengusaha jenama yang masih belajar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)