Sabtu, 9 April 2016

NOTA CINTA # 1 : DEMI SYURGA



Sebagai anak sulung saya sangat bertuah. Ayah dan ibu saya tak pernah menetapkan masa depan saya dengan meletakkan harapan yang terlalu tinggi. Bermaksud, ayah dan ibu saya tidak pernah memaksa saya untuk belajar. Tetapi kerana kesusahan hidup semasa kami kecil, ia menjadi inspirasi untuk saya mengubah nasib keluarga kami.

Oleh kerana saya merupakan anak yang sulung, saya terdidik untuk menjadi role model kepada adik-adik saya. Malah, saya sebenarnya yang mencungkil bakal dan menggilap potensi adik saya.



Ibu saya tak pernah berpeluang untuk bersekolah. Beliau lahir dalam keluarga yang agak berada tetapi kurang bernasib baik. Menurut cerita ayah, keluarga ibu saya orang berharta. Arwah nenek sebelah ibu saya merupakan anak tunggal dan mewarisi banyak tanah pusaka. Datuk saya merupakan seorang pekerja kepada keluarga nenek saya. Kemudian dijodohkan dengan nenek saya. 

.

Walaupun bagaimanapun, selepas mereka berkahwin dan nenek saya melahirkan pakcik saya yang bongsu, nenek saya jatuh sakit. Sehingga, ibu saya diserahkan kepada saudara mara untuk dibela oleh mereka. Ibu saya selalu bercerita bagaimana susahnya hidup 'terbuang' dan menumpang kasih di rumah saudara. Dari satu keluarga ke keluarga yang lain ibu saya diserahkan. 

Saya selalu membayangkan bagaimana keadaan itu. Tentu sangat sukar bukan? Tetapi hikmahnya besar. Jiwa ibu saya semakin kental dan tabah. Bila menceritakan kisah ini, ibu saya selalu mengesat air mata. Saya yang ketika itu sangat kecil tak mampu memahami. Tetapi saya sangat ingat kisah ini.
.

.

"Mak ni, kalau sekolah mak dah jadi cikgu"

" Tapi mak takde peluang nak sekolah dahulu. Hidup menumpang kasih di rumah saudara"

" Sepupu mak baik. Mereka selalu ajar mak kenal ABC. Sampai mak boleh membaca"

" Dulu mak daftar diri sendiri untuk ke sekolah agama. Yurannya 5 sen je. Mak jual ais kepal. Dapat duit hasil jualan itulah mak bayar yuran. "

" Mak nak anak mak semua dapat belajar. Kalau belajar biar betul-betul tau. Kalau tak nanti kakak hidup susah macam mak dengan ayah."


.
.
.


Banyak pesanan mak sebenarnya. Tak mampu saya nak luahkan semua. Itu cerita masa saya berumur 4 tahun. Tapi saya masih ingat. Mak ceritakan sambil menyisir rambut saya. Mak bercerita sampai saya terlena.

.


Satu sebab kenapa saya ingin terus belajar ialah saya nak tunaikan impian ibu saya. Tiap kali saya bergraduasi, saya akan pakaikan jubah konvo pada ibu dan ayah saya. Saya harap mereka berbangga. Kerana itu kejayaan mereka sebenarnya. Allah beri peluang untuk saya tebus cita-cita tertunda ibu dan ayah saya. 

.


Kini, saya merantau jauh demi segulung ijazah PhD. Bukan untuk gelaran Dr. semata-mata. Tapi, saya nak bawa ibu dah ayah saya naik kapal terbang sampai ke England. Saya nak sarungkan jubah konvo nanti pada tubuh mereka.


.

Tempoh hari, saya dapat berita ayah saya sakit, hati saya meronta-ronta nak pulang ke tanah air. Tapi, masa itu saya belum persembahankan proposal saya. Saya belum lulus untuk sambung pengajian ke tahun kedua.

.
Siang dan malam saya menangis. Saya merayu pada Allah agar sembuhkan ayah saya. Sungguh... Saya belum puas berbakti pada mereka. Mereka terlalu banyak berkorban untuk saya. Saya harap sangat-sangat agar adik-adik saya dapat jaga dan bahagiakan ibu dan ayah kami. Merekalah syurga kami.

.



keluarga kami


Dahulu, setiap hari saya dapat tatap wajah ibu dan ayah. Kini, bila dah jauh di perantauan saya hilang nikmat itu. Saya tak dapat nak lepak minum petang dengan ayah sambil dengar ayah bercerita. Saya tak dapat dengar mak cerita pada waktu malam bila mak tak boleh tidur.


Kadangkala saya tanya kenapa mak tak boleh tidur. 
Apa yang mak risaukan?? 

.
Mak akan jawab..ENTAHLAH....

.

Tapi saya tahu, dia risaukan anak-anaknya. 
Hati ibu..begitu kan???

.


Tulus,

Yang merindui
Liverpool.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)