Ahad, 3 April 2016

Nota Inspirasi #41 : Ku Temui CintaMu di Perhentian Bas


Bismillah


Setiap kali ingin ke universiti, saya suka menggunakan perkhidmatan bas awam. Bas no. 76 sentiasa lalu di hadapan rumah kami setiap 30 minit. Bas ini memang lalu di hadapan pejabat saya. Memang mudah.

Antara sebab mengapa saya memilih untuk tinggal di Lodge Lane adalah kerana kemudahan yang ada di sini. Walaupun kawasan kediaman lebih jauh daripada kawasan komuniti Melayu di sini, saya suka.

Dengan sekali house viewing kami terus buat keputusan untuk tinggal di sini. Urusan sewaan rumah pun sangat mudah. Pejabat agen pun di sini. Milik orang Muslim. Apa yang membuatkan saya jatuh cinta dengan rumah yang kami duduki adalah kerana di bangunannya ada kalimah bismillah. Tak banyak bangunan yang ada kalimah Allah. Rata-rata bangunan di sini pemilikNya tidak kenal Allah sebagai Tuhan mereka.

Astaghfirullah.

Semalam, ketika berjalan ke perhentian bas di hadapan rumah kami saya disapa oleh seorang wanita. Sekali pandang wajahnya persis wajah arwah nenek saya. Rasa nak mengalir air mata. Kami terus bersalaman. Saya kucup tangan beliau. Syahdu rasanya. Seolah-olah mengucup tangan arwah nenek yang sangat saya rindui.

Beliau terus memeluk saya. Allahuakbar. Menitis air mata dibuatnya. Terus saya tatap wajah beliau sambil berkata "Madam, your face look like my grandmother ".


Cikpuan Nusrat Jahan. Ada kawan yang kata muka kami ada iras.



Beliau senyum. Riak wajahnya berubah. Beliau sangat gembira. Kami terus berbual rancak. Sementara menunggu bas tiba, ada masa untuk kami berbual selama 10 minit.

Saya tanyakan kemana beliau ingin pergi. Balasnya.. Dia ingin ke pusat komuniti di Kensington. Beliau ceritakan pada saya bahawa beliau seorang guru. Mengajar di pusat itu. Secara sukarela beliau menghabiskan sisa usia berbakti di situ.

Diceritakan bahawa dahulu komuniti mereka ada sebuah masjid di situ. Tapi itu cerita 3-4 tahun dahulu. Kita masjid tersebut diambil alih dan dijadikan gereja. Allahuakbar. Sedih nya.

Katanya lagi, beliau sering datang ke situ untuk mengadakan kelas dan bersolat di situ. Allahuakbar. Betapa saya rasa malu pada Allah. Saya malu pada Rasulullah.

Masjid yang bertahun-tahun menjadi rumah Allah bertukar menjadi gereja. Tetapi wanita ini tak pernah putus asa. Terus menghidupkan Nur islam di 'masjid' itu.

Bidadari syurga ini berkali-kali mengingatkan saya untuk menghubungi dia. Diberikan nombor telefon dan alamat kediaman beliau. Bersungguh-sungguh dia mengajak saya datang ke rumahnya. Dia tinggal bersendirian. Kasihannya. Hati saya menangis.

Dengan baki usia yang ada, beliau masih gigih untuk berbakti. Dengan kudrat yang ada beliau terus melangkah dan meneruskan perjuangannya. Hingga saya tertanya-tanya pada diri. Bermonolog sendiri. Betapa hinanya diri ini. Bila berhadapan dengan insan berhati mulia ini.

Astaghfirullah.

Selama saya hidup, apalah sumbangan saya untuk islam? Masih ramai manusia yang belum kenal Allah sebagai Tuhan mereka. Malu benar saya pada Allah. Bersalah rasanya saya pada Rasulullah. Saya belum mampu menyebarkan Nur islam ke serata dunia.

Apalah guna saya berada di bumi milik Allah ini? Jika sekadar ingin hidup dan mengumpul harta dunia, alangkah sia-sia hidup kita. Astaghfirullah. Ampunkanlah kami ya Allah. Ya Ghafur.

Sungguh, pertemuan semalam sangat bermakna. Di saat saya tercari-cari arah mencari cinta Tuhan, Allah kirimkan bidadari syurga di bumi ratu ini. Terima kasih Allah atas kurniaanMu.

Sebelum beliau melangkah pergi saya sempat mengucup tangannya. Syahdu. Hiba. Ketika bas no. 27 sampai, dia berlalu meninggalkan saya. Sempat dia menoleh pada saya lagi sambil berkata jangan lupa datang ke rumahnya. Ya Allah. Wajahnya sangat gembira. Mungkin dia rasa bahagia dengan pertemuan kami. Sungguh, hati saya yang rasa sangat bahagia. Dapat melihat wajah bidadari persis arwah nenek saya.


Bas No. 27 dah sampai. Bas ini lalu di hadapan Stadium Anfield




Ya Allah. Ya Rahman. Ya Rahim.

Ku temui cintaMu di perhentian bas di bumi ratu.

Alhamdulillah. 
Segala puji-pujian hanya untuk Allah.




Wallahua'lam. 
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galaNya.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)