Jumaat, 4 November 2016

PhD #10 : Research Ethic



Ramai di kalangan rakan-rakan seperjuangan saya yang telah membuat kutipan data. Jika diikutkan perancangan awal, seharusnya di tahun pertama lagi saya sudah mula membuat kutipan data semasa pulang ke Malaysia pada Julai 2015.

Kita merancang, tetapi semuanya dalam gengaman Allah SWT. HanyaAllah yang lebih mengetahui jalan mana yang terbaik untuk kita. Kita wajar berusaha dengan gigih dan fokus dengan matlamat kita. Tetapi, setelah berusaha jangan lupa untuk berdoa dan bertawakkal kepada Allah SWT.

Research ethic ini wajib saya perolehi sebelum memulakan kutipan data. Pada tahun 2015, saya telah mula mengisi borang permohonan. Ketika itu permohonan masih menggunakan borang biasa. Tetapi kerana beberapa faktor yang bukan dalam kawalan saya, maka borang itu terkubur lama.

Kini, di tahun 2016 sudah atas sistem permohonan atas talian. Ia lebih cepat dan memudahkan urusan. Selaku pemilik projek saya perlu melengkapkan permohonan dan mendapatkan pengesahan daripada penyelia.


Permohonan secara online


Alhamdulillah. Setelah bertukar penyelia, perjalanan PhD ini nampak lebih lancar. Saya pun lebih bersemangat kerana perjuangan PhD saya bukan lagi " a lonely journey". Sekarang saya ada peneman setia yang menemani perjalanan ini.

Mudah-mudahan nanti anak kami juga akan mengikuti jejak langkah saya bila dia dewasa nanti. Terus menimba ilmu hingga ke peringkat tertinggi. Insya Allah.

Semoga Allah mempermudahkan segala urusan kita semua. Insya Allah.

Wallahua'lam
Hanya Allah yang lebih mengetahui segala-galanya.



Berserah semuanya pada Allah SWT.
University of Liverpool.
04.11.2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LIKE eh:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Categories

cinta (62) agama (58) islam (27) friends (24) jodoh (18) idea (13) doodles (9) career (8) mood (7) follower (5)